Data top 15

Data top 15

In 2018 maakte de Rijksoverheid een belangrijke bestuurlijke afspraak om de digitalisering van de mobiliteit te versnellen, met de Data Top 15 als een cruciale pijler. Het doel was om tegen 2023 maar liefst 90% van de publieke data structureel op orde te hebben en beschikbaar te stellen als open data. Dit ambitieuze streven ligt aan de basis van de digitale transformatie van onze infrastructuur.

Wat is de Data Top 15?

De Data Top 15 is een lijst met vijftien soorten data die essentieel zijn voor de verdere digitalisering van de Nederlandse infrastructuur. Deze data zijn niet alleen belangrijk voor de huidige verkeersveiligheid en -beheer, maar ook voor het toekomstbestendig maken van onze wegen, bruggen en logistieke netwerken. Door deze data op een centrale en gestructureerde manier te verzamelen en toegankelijk te maken, kunnen we de mobiliteit in Nederland aanzienlijk verbeteren.

Hieronder een overzicht van de Data Top 15:

  1. Geplande wegwerkzaamheden: Cruciale informatie voor weggebruikers om hun routes te plannen en vertragingen te vermijden.
  2. Actuele wegwerkzaamheden: Real-time updates over werkzaamheden op de weg, essentieel voor verkeersmanagement.
  3. Incidenten: Meldingen van ongevallen of andere verstoringen, belangrijk voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.
  4. Restduur incidenten: Informatie over hoelang een incident waarschijnlijk nog invloed zal hebben op het verkeer.
  5. Maximum snelheden: Data over de snelheidslimieten op verschillende wegen, noodzakelijk voor naleving en handhaving.
  6. Borden (ge- en verbod): Overzicht van verkeersborden, die een directe impact hebben op de veiligheid en doorstroming.
  7. Regelscenario’s uit verkeerscentrales: Inzichten uit verkeerscentrales over regelstrategieën voor beter verkeersbeheer.
  8. Beeldstanden rijkswegen: Visuele data van rijkswegen om de verkeerssituatie continu te monitoren.
  9. Brugopeningen: Data over geplande en actuele brugopeningen, belangrijk voor scheepvaart en wegverkeer.
  10. Statische parkeerdata: Informatie over parkeermogelijkheden en -capaciteit, essentieel voor stadsplanning.
  11. Dynamische parkeerdata: Real-time data over beschikbare parkeerplekken, wat helpt bij het verminderen van zoekverkeer.
  12. Evenementdata: Informatie over evenementen die impact hebben op verkeersstromen en parkeerdruk.
  13. iVRI data (incl. topologie): Data van intelligente verkeersregelinstallaties, belangrijk voor het optimaliseren van verkeersstromen.
  14. Data voor logistiek: Informatie zoals milieuzones, laad- en losplekken, en doorrijhoogtes die essentieel zijn voor vrachtverkeer.
  15. Fietsdata: Data over fietsroutes, snelheden en gebruik van stallingen, cruciaal voor het stimuleren van fietsgebruik.

De Rol van Gemeentelijke Wegbeheerders

Het digitaliseren van deze data is een enorme taak die voornamelijk bij gemeentelijke wegbeheerders ligt. Veel van deze informatie is momenteel nog versnipperd of zelfs niet aanwezig binnen gemeenten. Daarom is het van groot belang dat wegbeheerders samenwerken en gebruikmaken van de nieuwste technologieën om deze data te verzamelen, structureren en delen.

Waarom is de Data Top 15 Zo Belangrijk?

De Data Top 15 vormt de ruggengraat van een toekomstbestendig mobiliteitssysteem in Nederland. Door deze data centraal beschikbaar te stellen, kunnen overheden, bedrijven en burgers beter anticiperen op verkeerssituaties, incidenten en andere mobiliteitsuitdagingen. Bovendien helpt het bij het optimaliseren van logistieke processen, het bevorderen van verkeersveiligheid, en het verminderen van CO2-uitstoot door efficiënter verkeersbeheer.

Bij Via van Dalen zijn we ervan overtuigd dat deze digitaliseringsslag een game-changer is voor de Nederlandse infrastructuur. Wij staan klaar om onze expertise en diensten in te zetten om wegbeheerders te ondersteunen bij deze belangrijke transformatie. Wist u dat wij bij Via van Dalen het uitgevoerde werk niet alleen fysiek, maar ook digitaal opleveren? Hierdoor werken wij mee aan de nieuwe wetgeving van de Data Top 15, waarbij Real Time Traffic Information (RTTI) vanaf 1-1-2025 moet worden aangeleverd aan de NDW.

Elke plaatsing, verplaatsing of verwijdering van verkeersborden in de openbare ruimte moet in George (dataportaal NDW) door onze opdrachtgevers worden aangeleverd. Bij Via van Dalen hebben we hier al op ingespeeld.

Onze montagedienst zorgt ervoor dat elke wijziging wordt opgenomen in onze projectdatabase omgeving en als zodanig aan onze opdrachtgevers wordt aangeleverd. Deze data kan eenvoudig in uw eigen beheersysteem worden geïntegreerd, zodat uw informatie altijd up-to-date is.

Meer weten? Neem dan contact op via info@viavandalen.nl of 035–6421204